لگو سایت تریتاژن

بیماری های عفونی آمیزشی (STD)

بیماری های عفونی آمیزشی (Sexually Transmitted Disease-STD)

• روزانه بیش از 1 میلیون نفر به عفونت های مقاربتی sexually transmitted infection (STI)مبتلا می شوند.
• سالانه حدود 500 میلیون نفر به یکی از 4 عفونت های مقاربتی (STI) مبتلا می شوند: chlamydia، gonorrhoea ، syphilis و trichomoniasis
• بیش از 530 میلیون نفر به ویروس عامل تبخال تناسلی (HSV2) مبتلا هستند.
• بیش از 290 میلیون از زنان به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مبتلا هستند.
• اکثر عفونت های مقاربتی ( STI ها) بدون علامت هستند.
• برخی از عفونت های مقاربتی ( STI ها) می توانند خطر ابتلا به HIV را سه برابر یا بیشتر افزایش دهند.
• عفونت های مقاربتی ( STI ها) می توانند عواقب جدی فراتر از تأثیر فوری خود عفونت، از طریق انتقال عفونت ها و بیماری های مزمن از مادر به کودک داشته باشند.
• مقاومت دارویی، به ویژه در مورد gonorrhoea، یک تهدید بزرگ برای کاهش بیماری های مقاربتی در سراسر جهان است.
عفونت‌ های مقاربتی (STI) گروهی از بیماری ‌های عفونی هستند که از نظر اپیدمیولوژیک مهمترین راه انتقال آن ها در حین رابطه جنسی یا تماس نزدیک با اندام های تناسلی رخ می‌دهد. بر اساس نشست جهانی سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال 2012، 340 میلیون مورد جدید syphilis ، gonorrhea ، chlamydiasis و trichomoniasis در گروه سنی 15 تا 49 سال وجود دارد. عفونت های مقاربتی (STIs) یک مشکل بهداشت عمومی هستند و شیوع آن ها حتی در کشورهای توسعه یافته، در حال افزایش است.
بخش بزرگی از عفونت های مقاربتی بدون علامت یا تحت بالینی هستند و از این رو تشخیص داده نمی شوند. اما، خبر خوب این است که بسیاری از بیماری های مقاربتی با غربالگری مناسب، به ویژه در افراد High risk قابل پیشگیری هستند.
بیماری های مقاربتی توسط بیش از 30 باکتری، ویروس و انگل مختلف ایجاد می شوند و عمدتاً از طریق تماس جنسی از جمله رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی منتقل می شوند. برخی از بیماری های مقاربتی ممکن است از طریق تماس جنسی پوست به پوست منتقل شوند. ارگانیسم های ایجاد کننده بیماری های مقاربتی نیز می توانند از طریق راه های غیرجنسی مانند فرآورده های خونی و انتقال بافت منتقل شوند.
بسیاری از بیماری های مقاربتی از جمله chlamydia، gonorrhoea، Hepatitis B، HIV، HPV، HSV2 و syphilis نیز می توانند از مادر به کودک در طول بارداری و زایمان منتقل شوند.
یک فرد می تواند بدون داشتن علائم ظاهری بیماری به STI مبتلا شود. بنابراین، اصطلاح “عفونت مقاربتی” ( STI ) یک اصطلاح گسترده تر از “بیماری های مقاربتی” (STD) می باشد. علائم شایع بیماری های مقاربتی شامل ترشحات واژن، ترشحات مجرای ادرار در مردان، زخم های تناسلی و درد شکم است.
هشت مورد از 30 عامل بیماری زا شناخته شده از طریق تماس جنسی منتقل می شوند و با بیشترین شیوع بیماری مرتبط هستند. از این 8 عفونت، 4 مورد در حال حاضر قابل درمان هستند: syphilis ، gonorrhoea ، chlamydia و trichomoniasis. چهار مورد دیگر عفونت های ویروسی غیرقابل درمان هستند، اما می توان آنها را از طریق درمان کاهش یابد: Hepatitis B، HIV، HPV و herpes.
عفونت های مقاربتی تأثیر زیادی بر سلامت جنسی و باروری در سراسر جهان دارند و در بین 5 دسته بیماری برتر که نیاز به مراقبت های بهداشتی دارند، قرار می گیرند.
عفونت های مقاربتی می توانند عواقب جدی فراتر از تأثیر فوری خود عفونت داشته باشد:

• برخی از بیماری های مقاربتی می توانند خطر ابتلا به HIV را سه برابر یا بیشتر افزایش دهند.
• انتقال عفونت ‌های مقاربتی از مادر به کودک می‌تواند منجر به مرده‌ زایی، مرگ نوزاد، نوزاد کم وزن و نارس، سپسیس و از کار افتادگی اعضای بدن ، ذات ‌الریه، ورم ملتحمه نوزادان و ناهنجاری ‌های مادر زادی شود. سفلیس در بارداری منجر به تقریباً 305000 مرگ جنین و نوزاد در هر سال می شود و 215000 نوزاد را در معرض افزایش خطر مرگ ناشی از نارس بودن، کم وزنی هنگام تولد یا بیماری های مادرزادی قرار می دهد.
• عفونت HPV سالانه باعث 530000 مورد سرطان دهانه رحم و 275000 مرگ ناشی از سرطان دهانه رحم می شود.
• بیماری های مقاربتی مانند سوزاک (gonorrhoea) و کلامیدیا (chlamydia) از علل اصلی بیماری التهابی لگن، پیامد های نامطلوب بارداری و ناباروری هستند.

مشاوره و رویکرد های رفتاری شامل: آموزش جامع جنسی، مشاوره STI و HIV قبل و بعد از تست ، مشاوره رابطه جنسی ایمن، کاهش ریسک ابتلا و ترویج کاندوم. مشاوره می‌تواند توانایی افراد را در تشخیص علائم عفونت های مقاربتی بهبود بخشد و توجه به سلامت جنسی را در افراد افزایش دهد.
تست های تشخیصی با دقت بالا، برای عفونت های مقاربتی به طور گسترده در کشورهای با درآمد بالا استفاده می شود. این روش به ویژه برای تشخیص عفونت های بدون علامت مفید هستند. با این حال، در کشورهای با درآمد کم و متوسط، آزمایش‌های تشخیصی عمدتاً در دسترس نیستند.
تکنیک های مولکولی برای شناسایی و تشخیص میکرو ارگانیسم ها ثابت شده اند که به راحتی برای استفاده در آزمایشگاه های تشخیص بالینی مناسب هستند. بیماری‌های مقاربتی (STDs) شایع‌ ترین بیماری‌ های عفونی در سطح جهان هستند و پیامد های قابل توجهی برای فرد و همچنین سلامت عمومی جامعه دارند.
3 نوع وسیع سنجش وجود دارد که در تشخیص مولکولی استفاده می شود:
• تکنیک های Hybridization- به عنوان مثال، NAH
• تکنیک های Amplification- به عنوان مثال، PCR
• سنجش های مورد استفاده در تحقیقات اپیدمیولوژیک – به عنوان مثال، نوع و شناسایی سویه.
آزمایش های تشخیصی برای STI اهداف بسیاری را دنبال می کند. آنها علاوه بر کمک به تشخیص موارد معمولی، به تشخیص موارد غیر معمول، عفونت های بدون علامت و همچنین عفونت های متعدد کمک می کنند. اما روش های مورد استفاده باید ویژگی های دقت، مقرون به صرفه بودن، دسترسی، کارایی، حساسیت، اختصاصیت و سهولت کار را داشته باشد. نتایج باید سریع، مقرون به صرفه و قابل اعتماد باشد. روش های مولکولی برای میکروارگانیسم هایی که کشت آنها دشوار است مناسب است. فناوری ‌های تشخیصی جدید، تغییر عمده در رویکرد کنترل STI داشته است. وقتی روش‌ های تشخیصی سریع‌ تر و نتایج دقیق‌ تر باشند، مطمئناا مراقبت از بیمار را بهبود می ‌بخشند.